Langesø-Egnens Rideklub

Velkomstfolder

Velkommen

Denne side henvender sig især til dig, der er ny i rideklubben eller overvejer os som rideklub. Her kan du blandt andet læse lidt om, hvordan man starter til ridning, hvad enten man er barn eller voksen, og hvilke forskellige typer ridning, vi tilbyder.

Hvordan starter man til ridning - prøvetime

Det første du skal gøre for at starte til ridning er at få en prøvetime. Prøvetimen er gratis og giver mulighed for at prøve af, om LSR er noget for dig, dit barn, eller hvem du ellers prøver at lokke til ridning. Vi sørger for at finde en hest, et tidspunkt og et hold, der passer til den der skal prøve at ride. Vi har børnehold og voksenhold på forskellige niveauer, ligesom vi har lutter skønne ponyer og heste af forskellige størrelser og temperamenter. Alle vores hold er relativt små med maks. 4-5 ryttere og heste. Du er også velkommen til en prøvetime på din egen hest.

Kontakt Bente Nielsen på 2372 3246 for at høre om mulighederne.

DRF's e-læringskursus ”Hjælp! Mit barn er startet til ridning”

Måske er det ikke dig, der vil lokke nogen til LSR. Måske har dit barn lokket dig. Dansk Ride Forbunds e-læringskursus ”Hjælp! Mit barn er startet til ridning” henvender sig til dig, der er ny forælder i ridesporten og ikke har så meget viden om heste og ridning. Kurset giver dig den mest basale viden om hesten som dyr og håndteringen heraf, og klæder dig på til at kunne omgås og hjælpe dit barn med hesten i forbindelse med ridetimen.

E-læringskurset indeholder temaer så som sikkerhed og håndtering af heste og rideudstyr. Det består primært af videoer, der helt lavpraktisk viser, hvordan du håndterer hesten og udfører de opgaver, der kræves af forældre, når ens barn går til ridning. Derudover indeholder kurset nogle tests, så du kan teste din viden inden for de forskellige temaer.

Ved at tage kurset vil du blive bekendt med basale sikkerhedsmæssige procedurer i en rideklub samt blive klædt på til at hjælpe dit barn med hestene (klargøring, trækning, sikkerhedsudstyr).

Kurset er gratis og kan tilgås af alle via linket her.

Hvad skal jeg bruge / udstyr

Til at starte med behøver I ikke meget udstyr. Vent med at skaffe det til I har afklaret, om ridning er kommet for at blive. Rytteren skal have behagelige, gerne tætsiddende bukser på og støvler, som ikke kan sætte sig fast i sadlens stigbøjler. Gummistøvler eller lignende, evt. med en lille hæl, vil være fint de første gange. Ridehjelm er obligatorisk, og der kommer også sikkerhedsvest på alle vores unge begynderryttere. Vi har både hjelme og veste i forskellige størrelser til låns, ligesom vi har strigler og al nødvendig udstyr til hesten i stalden.

Elevskolen

Vi kalder den klassiske holdundervisning på klubbens elevheste for elevskolen. Holdene er typisk små med mellem 2-5 ryttere og heste, hvilket gør undervisningen fleksibel og lærerig, fordi eleverne ikke rider på række, men spreder sig på banen og øver at styre, kontrollere og forstå hver deres hest. Rider man på dagens første hold, møder man en halv time før for at gøre sin hest klar. Hvis hesten ikke skal rides på det efterfølgende hold, sadler man den af. Vores underviser Bente, og hvem man ellers møder i stalden, er søde til at hjælpe de uerfarne med at lære at få hesten ordnet før og efter ridetimen.

Stævner for elevheste

Klubben afholder løbende stævner, der typisk er åbne for både egne medlemmer og ryttere uden for klubben. De fleste stævner løber over en weekend og indebærer både holdklasser, dressurklasser og springklasser. De ryttere fra elevskolen, der har lyst, deltager også i stævnerne. Stævnet giver mulighed for at øve sig i at ride foran et publikum og en dommer og i at konkurrere med hinanden. Det er også en perfekt anledning til at dyrke fællesskabet og spise sig mæt i pomfritter i vores cafe, mens men man bliver underholdt af alt det, der sker på ridebanerne.

Enetimer

Alle, der har lyst, kan booke enetimer hos vores dygtige ridelærer Bente. Bente tilbyder enetimer i både dressur og spring. Vi har af og til også gæsteundervisere, som man kan booke sig ind hos. Selvom vores ridehold er små og lærerige, kan det være meget givende for enhver rytter at få enetime og underviserens fulde opmærksomhed.

Dressur

Spring

Øvrige oplysninger

Sikkerhed i rideklubben

Du finder hele sikkerhedsreglementet her.

I ridesporten har vi med dyr at gøre. Det er dejligt, men du skal også tænke dig om. Derfor vil du undervejs få meget at vide om, hvordan du skal omgås elevhestene, så farlige situationer undgås. Der er nogle helt grundlæggende regler, som er vigtige at vide:
  • Løb/larm aldrig på gangene.
  • Gå ikke for tæt på hinanden med ponyerne.
  • Gå eller stå aldrig bag ved en pony/hest.
  • Bind aldrig ponyen/hesten fast til dig selv, hverken med tøjler eller træktov.
  • Bind den aldrig fast på staldgangen i biddet, brug grime.
  • Hav altid en ridehjelm på, når du går ind til ponyen/hesten og er i stalden.
Klubben har ikke nogen forsikring, der dækker rytterne. Det er din egen ulykkesforsikring, der dækker, hvis uheldet skulle være ude.

Vi håber meget, at du vil falde godt til i rideklubben. Er der noget, som du er i tvivl om, så kontakt endelig Bestyrelsen.

Hold i dag

Følg med